måndag 26 februari 2024

240221 Dags att besiktiga igen 198588km


 

Då var det dags igen.....

Svårt att komma undan :-)


Var faktiskt ganska säker på att det skulle gå bra. Tills jag fick lappen....



Mög!!!!!!!

Dock bara att bita i det sura äpplet.

Började att polera upp strålkastarna.


Gjorde en halvsnabb insats. höger opolerad och vänster polerad på bilden.

Sen gick jag på bromsarna. Trodde att de tramsade på besiktningen.....

Ända tills jag hissade upp bilen på gatan och kände....... Kunde knappt röra hjulen :-)

Plötsligt var jag fast på gatan med en halv demonterad bil.




Hade först ett hel-ete att få loss trumman. Mer om hur det kan gå lätt senare ;-)

När jag se knackade loss kåpan över centrumbulten fick jag dock pausa. Det var en lurig mutter....

Efter att ha köpt fel hylsa lärde jag mig att rätt hylsa är en vanlig 12-kant (bihex) från Biltema storlek 30.

Noga att markera mutterns läge innan man lossar!!! OBS!!!!!

Sen gick det lätt att demontera.



Fortfarande fast på gatan :-)




Lyckades få ihop vänstersidan där man såg hur tydligt det behövdes lite nya saker och körde upp bilen på uppfarten. Nästa sida dokumenterades bättre...

Lärde mig hur man förenkla demonteringen när trumman skall av.

OBS!!!! Lossa "kilen" uppåt så går det enkelt! Se nedan




Lyfter man den så går backarna ihop och trumman är lättare att få av!

Skicket på höger sida var lite småäcklig.



Trodde att den var förlorad men jag tog det steg för steg.

1. Lossa kilen och tog sen av trumman.

2. Knackade loss centrumkåpan och markerade mutterns läge med en penna innan den lossades.

3. Tog loss backar och fjädrar.

4. Tog sen bort  kolvarna, rengjorde allt.



Sen monterade jag tillbaka allt.




OBS!!!Viktigt med kolvarnas rotation. KANTEN UTÅT!!!!

Sen skruvade jag tillbaka muttern och tätade kåpan med silikon innan jag knackade tillbaka den.



Sen blev det riktigt fint!


Sen var det bara att trycka tillbaka trumman, lufta båda sidor och sen justera parkeringsbromsen.

Åkte tillbaka och gjorde en efterkontroll idag.



Rakt igenom!!!


TUT TUT, NU KÖR JAG IGEN :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

240418 Storservice 201300km

Då blev det dags för lite service :-) Hade tagit ledigt en dag från jobbet så jag passade på att ge min Skoda lite 20 000mils-kärlek :-) Byt...