Jaha......
Dottern ringde och berättade att rutan inte ville gå upp och att det bara "burrade" inne i dörren.
Elhiss kass!
Det vara bara att börja demontera dörren.
Det gick snabbt att plocka bort dörrsidan med klädseln.
Sen blev det lite lurigt. För att lossa rutan måste man ju köra rutan så att skruvarna syns i hålen.
Efter en del fibbel men elmotorn samt handkraft på rutan så lyckades jag få den i rätt läge.
Sen kunde man lossa dessa och sen fortsätta lossa låset.
Sen kunde man lossa de små torxen enligt följande.
Övre skruvan 4-5 varv och den håller låskolven på plats.
Den nedre lossas 12 varv. Denna släpper spänningen på wiren till handtaget.
Sen kan man lossa kablar på insida av dörren och sen borra ur popnitarna.
Sen kan man lyfta ur hela sidoplåten med elhiss, högtalare och låsenhet.
Allt såg ganska bra ut. En knäckt plastdetalj men inte så illa.
Sen monterade jag bort elhissen.....
Nu såg det illa ut :-) :-)
Åkte till skroten för att köpa delar.
Hittade bara en bil med manuell hiss men gissade att detta vara samma...
Köpte grejor för 200kr.
När jag kom hem insåg jag att det bara nästan var samma.
Gick inte att använda :-(
Blev tvungen att kolla pris på nya delar.
På skruvat kostade dessa 195kr :-) :-) Sjukt billigt!!!! Bilden är ny, tydligen dyrare nu....
När jag väl fick detta kit så var det bara att montera dit..... Nästan.....
Jag tyckte att det gick lite trögt så jag tog valet att öppna upp drivhjulet. Inte smart :-)
Sen kunde jag inte få ihop det igen :-) :-)
Efter lite trixande fick jag dock ihop det men smörja överallt och ett par delar från dena gamla hissen.
Använde mellanwiren(lite kortad) samt det gamla"drivningshuset"(det nya sprack när jag spände skruvarna) med hjul för att få ihop det vettigt.
Nu gick det lätt!!!
Satt fast de nya skenorna med skruv istället för popnit. Kunde då justera in avståndet mellan skenorna så att det blev samma mått uppe och nere.
Sen var det bara att montera allt i omvänd ordning.
FÖRUTOM fjädern i handtaget som laddas när man monterar tillbaka!!!
Denna frigörs vid första öppningen. Den är bara för monteringen!!!
Nu fungerade rutan bra igen :-)
Med prylar för 195kr :-) :-)
Nu är det dags för besiktning. To be continued :-)
TUT TUT, NU KÖR JAG IGEN!!!!!