måndag 22 juni 2026

260611 Lagat elhiss vänster fram 231205km


Jaha......

Dottern ringde och berättade att rutan inte ville gå upp och att det bara "burrade" inne i dörren.

Elhiss kass!



Det vara bara att börja demontera dörren.

Det gick snabbt att plocka bort dörrsidan med klädseln.



Sen blev det lite lurigt. För att lossa rutan måste man ju köra rutan så att skruvarna syns i hålen.

Efter en del fibbel men elmotorn samt handkraft på rutan så lyckades jag få den i rätt läge.




Sen kunde man lossa dessa och sen fortsätta lossa låset.




Sen kunde man lossa de små torxen enligt följande.

Övre skruvan 4-5 varv och den håller låskolven på plats.




Den nedre lossas 12 varv. Denna släpper spänningen på wiren till handtaget.



Sen kan man lossa kablar på insida av dörren och sen borra ur popnitarna.





Sen kan man lyfta ur hela sidoplåten med elhiss, högtalare och låsenhet.



Allt såg ganska bra ut. En knäckt plastdetalj men inte så illa.

Sen monterade jag bort elhissen.....

Nu såg det illa ut :-) :-)




Åkte till skroten för att köpa delar.

Hittade bara en bil med manuell hiss men gissade att detta vara samma...




Köpte grejor för 200kr.

När jag kom hem insåg jag att det bara nästan var samma.

Gick inte att använda :-(

Blev tvungen att kolla pris på nya delar.

På skruvat kostade dessa 195kr :-) :-) Sjukt billigt!!!! Bilden är ny, tydligen dyrare nu....



När jag väl fick detta kit så var det bara att montera dit..... Nästan.....



Jag tyckte att det gick lite trögt så jag tog valet att öppna upp drivhjulet. Inte smart :-)

Sen kunde jag inte få ihop det igen :-) :-)

Efter lite trixande fick jag dock ihop det men smörja överallt och ett par delar från dena gamla hissen.

Använde mellanwiren(lite kortad) samt det gamla"drivningshuset"(det nya sprack när jag spände skruvarna) med hjul för att få ihop det vettigt.

Nu gick det lätt!!!

Satt fast de nya skenorna med skruv istället för popnit. Kunde då justera in avståndet mellan skenorna så att det blev samma mått uppe och nere.





Sen var det bara att montera allt i omvänd ordning. 

FÖRUTOM fjädern i handtaget som laddas när man monterar tillbaka!!!

Denna frigörs vid första öppningen. Den är bara för monteringen!!!




Nu fungerade rutan bra igen :-) 





Med prylar för 195kr :-) :-)

Nu är det dags för besiktning. To be continued :-)


TUT TUT, NU KÖR JAG IGEN!!!!!




onsdag 29 april 2026

250427 Nyrenoverad bakbroms vänster bak 230141km

 


Tyckte att jag hörde lite gnissel häromdagen när dottern skulle parkera bilen.

Tog sen en runda själv och märkte att vä bakbroms låg till....

Rev itu allt (satt fast som fan). Fick banka och bända ordentligt....

Till sist så fick jag av trumman.






Allt "regnade" ut.
Hade även lyckats knäcka av kanterna/öronen på hjulcylindrarna :-(



Rev ner allt för att börja om...
Hade som tur var en gammal(men nästan ny) hjulcylinder som jag monterade dit.







Tog bort en plastplupp som var halvt avbruten. Tänkte att backen kanske hängs sig på den... 

OBS!!! Tänk på att beställa nya!!!!!


Sen monterade jag ihop allt igen och nu verkar allt fungera igen :-)
Inget blir varmt!!




Tog även av kanten på trumman.


Nu går jag över till "andra sidan" och fortsätter :-)
Roligare att mecka i värme och ljus ;-.)


Tut tut, nu kör vi igen!!!

tisdag 25 november 2025

251119, Nya frambromsar samt ny bromssköld höger fram 225050km

 



När jag bytte till vinterdäck för några dagar sedan såg jag att bromsskivorna fram inte var så vackra....

Såg även att det saknades en bromssköld höger fram. Vänster är ju bytt sen innan.

Råkade då se att bromsdelar var nedsatta på Biltema.

Slog till och köpte skivor (diameter 256mm) och belägg på Biltema samt höger bromssköld på Thansen.







Sen var det bara att börja mecka :-)

Tog värsta först, alltså höger.




Alltid spännande att lossa de rostiga skruvarna till bromssköldarna...


De gick att få av :-) Även nice att se fett bakom skivan. Helt orörd i 7000 mil!


Sen var det bara att montera i omvänd ordning...



På vänster sida var det bara att byta skiva och belägg. Enkelt :-)





Använde klotterborttagare för att ta bort kladd och limrester från bromsskivan. Funkar superbra!!!!



Allt gick väldigt smidigt!


Precis när jag var klar gick vädret från att vara kass till riktigt bajs :-)


Tut tut, nu kör jag igen :-)

260611 Lagat elhiss vänster fram 231205km

Jaha...... Dottern ringde och berättade att rutan inte ville gå upp och att det bara "burrade" inne i dörren. Elhiss kass! Det var...