torsdag 13 april 2023

230407 KNAPP TILL BAKLUCKAN + HÖGTALARE 18542km




 Då jag den senaste tiden tillbringat den mesta delen av min tid med att bygga garage så har bilarnas underhåll blivit lidande......

Skodan har långsamt skruttat till sig :-(

Bagageluckan hade slutat att fungera och en av högtalarna hade "sprängts" och lät så illa!

Jag började med backluckan. Lyssnade på knappen när jag tryckte men jag hörde inget "klick" från mikrobrytaren :-(

Ville då öppna bakluckan. Detta gör man enkelt från insidan. Ta bort luckan och tryck till mekanismen med en skruvmejsel så öppnas luckan.


Sen gick jag på backluckan och tog bort det stora plastskyddet på insidan. Den sitter bara iklickad. Bara att dra bort! Efter det var det lätt att ta loss knappen. Jag demonterade hela denna och mätte upp mikrobrytaren.


Brytaren var kass.... Provade att koppla kablar istället för brytaren och då gick det bra att öppna. Alltså behövdes en ny brytare.

Efter det tog jag av dörrsidan för att ta loss högtalaren.


Högtalaren var skruvad. När jag lossade den hörde jag hur muttrarna trillade loss och ner i dörren....
Lyckades fiska upp 3 av 4 med en magnet.

Efter det tog jag alla använda verktyg och stack till skroten för att hitta nya delar,
Tog ungefär 5 min innan jag fattade att alla högtalare är popnitade.....
In i bilen och hem och hämta borrmaskin!
Nu kunde jag få loss högtalare samt en backluckeknapp.


Åkte hem och monterade allt. Valde att gänga hålen till högtalaren. 5mm hål blev M6 gänga :-)

Provspelade och det lät jättefint...... i en minut......

Plötsligt trillade anslutningen till membranet i bitar,,,,


Jag borde ha kollat över skickat bättre och kollat så att materialet var mjukt.... :-(

Åkte tillbaka till skroten IGEN(3e gången!!!) och letade upp en högtalare med mjukt och fint material.

Underbart att få leta bland alla bilar. Jag känner mig som ett barn i en godisaffär.


Monterade sen allt igen och nu höll den!


Sen var det bara att montera dörrsidan igen. Som vanligt är snäppena trasiga :-(


Lagar med ståltråd som vanligt. Dessa är ju alltid trasiga. Finns inte en enda hel på skroten. Bra konstruktion.....

Får ju även visa min mobilhållare :-)




Är galet nöjd med denna! Mobilen sitter bra och man slipper leta efter en mobil som kanar runt i bilen.

Tillsammans med bluetooth så är det lätt att använda GPS, lyssna på musik, ladda mobilen  osv.

Lika bra som en fast skärm i bilen :-)

Tut tut, nu kör jag fin bil igen!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

240418 Storservice 201300km

Då blev det dags för lite service :-) Hade tagit ledigt en dag från jobbet så jag passade på att ge min Skoda lite 20 000mils-kärlek :-) Byt...