Började med att köra upp den på min ”ramp”.
Efter det fyllde jag på servoolja. Kollade under bilen.
Inget läckage 😊
Sen startade jag bilen. LÄCKAGE‼‼
All olja rann/sprutade ut på någon sekund‼
Jag kröp under bilen och såg ganska tydligt att det verkade
komma från ett av servorören.
Jag kände och klämde lite och förstod att det var av.
Nu var det bara att skruva bort det gamla röret för att
kunna se hur det såg ut.
Efter en del meck och svärande fick jag loss det.
Jag kunde även dela på röret och såg då att det bara var en
plastslang inne i den tjocka delen av ”röret”. Intressant‼!
Jag letade på nätet och efter en del funderande så bestämde
jag mig för att köpa ett nytt rör från Autodoc för att ha returrätt om röret
skulle visa sig vara fel.
Hittade ganska många olika modeller av detta rör på nätet
när jag letade…………….
När jag fått mitt nya rör så öppnade jag inte påsen förrän
jag kollat så att det nya såg likadant ut som det gamla.
Allt såg bra ut 😊
Jag monterade det nya röret och det gick jättebra ända tills
att jag skulle dra fast det i servopumpen….
Det passade inte? Hmmmmmm? Ut med röret igen och börja mäta
anslutningen.
Det Nya röret hade en M16 mutter precis som det stod på
Autodocs hemsida.
Det gamla hade en M14‼!%&#¤%#¤#%&#&%¤##¤%MÖG¤”#¤%FAN/&E%
Vad göra nu? Jag hade ju redan öppnat påsen med nya röret……
Jag funderade lite, mätte lite och beslutade mig för att
försöka skarva dit de sista 5 cm från det gamla röret.
Jag mätte röret till 8mm och
tänkte att eftersom det sitter en bit plastslang mitt på röret så kan inte
trycket vara så högt, dvs det måste vara returröret. Detta måste då gå att
skarva med en 8mm VVS-koppling 😉
Jag drog in till Hornbach
och lyckades hitta en 8mm´s skarvkoppling. Sen sågade jag av röret och skarvade
det‼!
Det blev riktigt bra‼‼ Så nöjd mitt i irritationen😊
Nu lade jag åter röret på plats, monterade fast det i
servopumpen och upptäckte då att det inte passade i andra änden‼!
FAN%/¤#¤/MÖG%&(()()HE-VETE%/())(#¤””
Ut med röret igen och mätte upp banjokopplingen.
På det nya röret var den 14mm som det stod på Autodocs
hemsida. Den gamla var 16mm‼‼‼‼!
Nu repeterade jag samma sak igen.
Jag mätte röret till 10mm i denna änden. Letade sen upp en
VVS-koppling i mina gömmor och skavade in sista biten av mitt gamla rör.
Nu jä-lar skullde det väl funka?
Jodå det funkade 😊
Så enkelt med rätt anslutningar…….
Fyllde sen på olja och plötsligt kunde man styra igen 😊
Såååååååå nöjd‼‼‼
Nu bytte jag även olja och filter samt kupefiltret.
Nästa grej blir att få bort möglukten när man kör fläkten. Tror
att det samlat en massa löv och skit i luftintaget.
Skall även fixa däck. Nu sitter det 3 vinterdäck och ett
sommardäck på bilen. Inte ok. Såg att ett däck kostar ca 500kr. Sjukt billigt 😊
Bara att
byta!
To be continued……
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar